Het ontwaken van de nieuwe advocatuur

Uw eerste reactie bij het lezen van de titel van deze blog is waarschijnlijk, “is de advocatuur in slaap gevallen” ? Ja zou dan mijn antwoord zijn. Gaat het dan slecht met de advocatuur is wellicht uw tweede vraag. Nee, maar het is wel tijd om wakker te worden.

Uw eerste reactie bij het lezen van de titel van deze blog is waarschijnlijk, “is de advocatuur in slaap gevallen” ? Ja zou dan mijn antwoord zijn. Gaat het dan slecht met de advocatuur is wellicht uw tweede vraag. Nee, maar het is wel tijd om wakker te worden.

Innoveren is veroudering
We zijn allen druk bezig om een antwoord te vinden op de veranderingen die zich binnen de advocatuur voordoen. Innoveren is een gangbare term geworden binnen ieder advocatenkantoor. Innoveren is vernieuwen en beperkt zich veelal tot het veranderen van de vorm. Sommige zaken steek je in een moderner jasje, zodat je weer mee kan gaan met de trend van de tijd. Zo worden bijvoorbeeld kantoren voor cliënten en medewerkers toegankelijker ingericht en websites worden qua tekst en vormgeving aangepast aan de wensen van de cliëntèle.

Professioneel gezien is het zeker belangrijk om mee te gaan met de tijd en je uiterlijke verschijning voor je doelgroep aan te passen. Het geeft je een frisse uitstraling naar buiten en wekt vertrouwen, omdat je laat zien dat je je zaken op orde hebt. Naar mijn inzicht is innoveren meestal niet voldoende. Het beperkt zich tot het vernieuwen van de vorm en iedere vorm is aan veroudering onderhevig. Met het aanbrengen van vernieuwing treedt gelijk de veroudering op. Aangezien je niet kunnen blijven face-liften is er iets meer nodig dat een blijvend antwoord geeft op de constant veranderde wereld om ons heen.

Transformeren is vernieuwing

Transformeren is voor mij het sleutelwoord. Transformeren gaat veel verder dan innoveren. Transformatie sluit aan op innovatie, omdat je meer gaat nadenken over wie je bent en waar je voor staat. Met welke overtuiging doe je wat je doet. Het betekent dat je vanuit je bewustzijn nadenkt over de vraag vanuit welke fundamentele waarden jij jouw bijdrage als professional levert. Je bent als het ware bezig om heipalen te slaan in de grond als fundament voor de wolkenkrabber die je wilt gaan bouwen.

Dit proces vereist dat je vanuit je bewustzijn leeft en je bewustzijnsniveau verder ontwikkelt. Zonder het innerlijk bewustzijn erbij te betrekken heeft iedere innovatie een beperkte houdbaarheidsdatum. Daarom is het vergroten van je zelfbewustzijn het beste instrument om een blijvend succesvolle bijdrage te leveren als professional in de dienstverlening naar je cliënt.

Hoe vergroot je je zelfbewustzijn ? In mijn volgende blog zal ik uitleggen wat het verschil is tussen leven vanuit je verstand en leven vanuit je bewustzijn.