Niet bezig zijn met waardering krijgen, levert de meeste waardering op!

Maak je eigen gebakken taart!
In mijn vorige blog heb ik geschreven dat er een grens bestaat tussen het menselijk verlangen om gewaardeerd te worden door anderen en de zelfondermijnende behoefte om deze waardering te ontvangen.

orbis1

Voor veel mensen draagt het krijgen van een compliment bij aan hun gevoel van eigenwaarde. Het compliment vormt een basis-ingrediënt voor de levenstaart die wordt gemaakt. Zonder dat basis-ingrediënt zakt de taart in elkaar of wordt deze niet zo stevig als je zou willen. De kunst is om voor de beschikbaarheid van de ingrediënten niet afhankelijk te zijn van een ander. Als die ander het ingrediënt niet in huis heeft, kan je de taart niet maken en het resultaat niet bereiken dat je graag wilt bereiken. Een compliment van een ander kan je beter beschouwen als een kers op de taart. Het maakt de taart extra mooi, maar zonder de kers ziet de taart er nog steeds goed uit. Het is het resultaat van een mooi eigen creatief proces.

Voordelen van het zoeken van waardering ?
Er zijn voordelen aan het zoeken naar waardering, die de behoefte aan waardering in stand houden. De angst om niet gewaardeerd te worden, levert het voordeel op dat je het realiseren van moeilijke veranderingen in je leven kunt vermijden. Je kunt je in feite achter de ander verschuilen om geen verantwoordelijkheid en risico te nemen. Het niets doen versterkt een negatief zelfbeeld en stimuleert op zijn beurt weer het passief blijven, terwijl je tegelijkertijd de omgeving als zondebok kan aanwijzen voor je stilstand. Andere beloningen voor waardering is je sociaal geaccepteerd voelen door mensen, die je belangrijker hebt gemaakt dan jezelf. Met die uiterlijke status kan je vervolgens weer indruk maken op je omgeving, terwijl er ondertussen een gevoel van onvrede aan je knaagt over wie jezelf bent.

orbis2

Het stoppen met het zoeken naar waardering
Het is belangrijk voor jezelf te achterhalen welke beloning bij jou ervoor zorgt dat je de waardering blijft zoeken van de ander. Om beter met afkeuring om te gaan, kun je beginnen jezelf voor te nemen positiever over jezelf te denken als je met afkeuring wordt geconfronteerd. Realiseer je telkens dat je je eigen levenstaart kan maken ook zonder de goedkeuring van die ander. Gek genoeg zijn de mensen die niet bezig zijn met het krijgen van waardering, de mensen die het meest worden gewaardeerd.

Wat ook helpt is om de reactie naar degene die je commentaar geeft, te beginnen met het woord “jij vindt dat”, “jij voelt dat”. Hierdoor respecteer je de mening van de ander en tegelijkertijd die van je zelf en wordt je niet uit evenwicht gebracht door de waarheid, zoals die voor de ander is/voelt. Een andere manier is om degene die commentaar op je heeft, te bedanken omdat het je helpt verder te groeien in wie je bent en wat je doet.

Zelfwaardering en schuldgevoelens hangen nauw met elkaar samen. Naarmate je zelf meer waardeert, zullen je schuldgevoelens over je tekortkomingen naar jezelf en anderen verminderen en vice versa. In mijn volgende blog zal ik nader ingaan op de schuldgevoelens en de nutteloosheid daarvan.