Meer rendement uit uzelf en uw medewerkers halen! Wie wil dat nou niet?

Onlangs sprak ik een advocaat-partner van een advocatenkantoor met 25 medewerkers. Hij vertelde mij dat twee van zijn medewerkers zeer goed functioneren als het gaat om het schrijven van processtukken. Maar dat zij minder goed zijn in het contact leggen met cliënten. Op dit laatste punt wordt van hen dan ook niets verwacht. Ik hield hem voor hoe mooi het zou zijn als deze medewerkers, naast de kwaliteiten die zij al bezitten, hun verborgen kwaliteiten zouden ontwikkelen. Daarop werd het even stil. Daar had hij eenvoudigweg niet bij stil gestaan. Hij ging er stilzwijgend van uit dat deze medewerkers hieraan geen behoefte hebben.

Ontwikkeling is vooruitgang

Door te achterhalen wat deze twee medewerkers persoonlijk belemmert in het leggen van contacten, kan daaraan gericht worden gewerkt. Met als resultaat dat zij hierin groeien. Dat zij nog meer voldoening halen uit hun werk. En dat zij van nog meer toegevoegde waarde zijn voor het kantoor.

Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker

Advocatuur beoefenen anno 2016 is meer dan alleen vakinhoudelijk bezig zijn. Tegenwoordig komen daar ook vaardigheden bij kijken als onderhandelen, overtuigen, spreken in het openbaar, contacten leggen en vertrouwen wekken. Deze vaardigheden worden steeds belangrijker. Want de concurrentie binnen de advocatuur neemt toe. Bovendien blijkt uit onderzoek dat cliënten steeds meer waarde hechten aan een persoonlijke benadering van de advocaat. Hierdoor groeit de behoefte bij advocaten om zich niet alleen commercieel, maar zich ook als persoon te profileren.

Een beroep doen op het emotionele potentieel

Om als advocaat echt goed uit de verf te komen, moeten we dus ook een beroep doen op het bij ons aanwezige emotionele potentieel. Wie we zijn als mens, is van invloed op hoe we ons gedragen als professional. En hoe we ons ontwikkelen als mens bepaalt dus ook onze ontwikkeling als professional. In mijn coachingspraktijk merk ik dat veel advocaten vinden dat je werk en privé moet scheiden. Ook in je manier van doen. Daaruit concludeer ik dat veel advocaten hun “mensjas” thuis aan de kapstok hangen en het “advocatenpak” aantrekken voordat ze naar kantoor gaan.

Hoe uzelf en uw medewerkers beter tot hun recht komen als mens en advocaat, vertel ik in mijn volgende blog:

Hoe breng je je professionele en persoonlijke vaardigheden in balans?