Duurzame voornemens zorgen voor een blijvende en succesvolle verandering.

“Be the change you wish to see in the world”

Iedere start van het nieuwe jaar wordt voor veel mensen omlijst met goede voornemens. De uitdaging is vaak hoe we ervoor zorgen dat het niet bij goede voornemens blijft, maar dat het duurzame voornemens zijn. De Nieuwe Kerk in Amsterdam organiseerde afgelopen week de week van de goede voornemens. Dit in het kader van de tentoonstelling over drie wereldverbeteraars Ghandhi, Martin Luther King en Mandela. Op 18 januari werd een changemakersdebat gehouden. Daarin staat de vraag centraal wat er voor nodig is om de transitie naar een duurzame samenleving mogelijk te maken. Veel doelstellingen om als economie, bedrijf en samenleving duurzaam te kunnen functioneren vragen om een fundamenteel andere aanpak, een systeemverandering.

De discussie over de duurzame verandering zal ook niet aan de advocatuur voorbij gaan. Het WODC heeft in 2016 een onderzoek gedaan naar welke ontwikkelingen de komende tien jaar mogelijk veranderingen teweegbrengen voor de advocatuur. De groei van de informatietechnologie, de toenemende globalisering en economische ontwikkelingen zullen de kern van de dienstverlening van juridische professionals raken en hun rol veranderen. Punten die volgens de klanten beter kunnen is transparantie over kosten, prijs-kwaliteitsverhouding, nazorg, communicatie over proces/verwachtingen, begrijpelijk taalgebruik.

Om commercieel een succesvol antwoord te vinden op deze veranderingen, zal de advocatuur niet alleen na moeten gaan denken over hun businessmodel, maar ook over de kwaliteit van hun dienstverlening, dat wil zeggen hoe ze in contact willen staan met de cliënt. Goede en specialistische kennis van zaken blijft belangrijk, maar daarnaast kan je als advocaat de dienstverlening innoveren door je als professional op persoonlijk vlak te onderscheiden van je concurrenten. Cliënten verlangen naar authenticiteit en laten hun keuze in toenemende mate afhangen van aspecten of ze verbinding, inlevingsvermogen, compassie, echtheid, oprechtheid en vertrouwen ervaren.

Mensen die authentiek zijn, hebben een grote mate van zelfbewustzijn en autonomie. Ze voelen meer zingeving en staan dicht bij zichzelf. Vanuit het oprechte contact dat ze met zichzelf hebben, maken ze een oprecht contact met hun omgeving en dat geeft verbinding en wekt vertrouwen. Het vergroten van je zelfbewustzijn en je autonomie zorgt voor een duurzame transformatie van jezelf als mens. Tegelijkertijd innoveer je hierdoor je capaciteiten als professional, omdat je meer werkt vanuit wie jezelf bent. Dat zorgt ervoor dat je met meer plezier en meer beleving je werk doet, waardoor je meer rendement uit jezelf kunt halen en blijvend succesvol zal zijn.

Kortom, goede voornemens zijn goed, duurzame voornemens zijn beter, omdat ze voor een blijvende en succesvolle verandering zorgen. In de woorden van Ghandhi: be the change you wish to see in the world”. In mijn volgende blog zal ik uitleggen hoe goede voornemens duurzame voornemens kunnen worden.

blog-orbis