De vernietigende kracht van het gelijkheidsideaal

In mijn vorige blog heb ik toegezegd een ander gevoel te bespreken waarin je als mens gevangen kan zitten.

Veel mensen zitten gevangen in het gevoel dat alles en iedereen altijd gelijk en eerlijk moet zijn. Als kind keken we altijd het eerste naar wat de ander kreeg en of dat net zoveel is wat jijzelf kreeg.

Wat is eerlijk en wat is gelijk ? Niets is eerlijk en niets is gelijk. Iedereen is anders en de één heeft meer dan de ander. Dat is het geval als je nu in je directe omgeving en in de wereld om je heen kijkt en dat zal altijd zo blijven.

Een gevolg van dit gelijkheidsideaal is dat je je tekort gedaan voelt als mens als je minder hebt dan een ander of je minder succesvol voelt dan een ander. Je bent jezelf constant aan het vergelijken met de ander. De ene persoon plaats je op een voetstuk en op de andere persoon kijk je neer, dit afgemeten tegen de meetlat van succesvol zijn. Succesvol zijn wordt daarbij veelal ingevuld door uiterlijkheden, zoals bezit, geld en status.

Door het mechanisme om jezelf vergelijken met een ander, richt je je aandacht naar buiten in plaats van naar binnen. Je motivatie om meer te bereiken wordt gevoed door je verlangen om als succesvol te worden gezien naar de maatstaven van je omgeving. Dit verlangen kan de motor wel aanzwengelen, maar is niet de blijvende drijvende kracht voor het bereiken van persoonlijk succes. Op den duur is dit mechanisme zelfs uitputtend, verschillen zullen er namelijk altijd blijven.

Melk de witte motor
Het meest effectieve wat je in je leven kunt doen om succesvol te zijn, is door jezelf in het hier en nu te vergelijken met jezelf in het verleden. Waar sta je nu, waar kom je vandaan en welke stappen heb je gezet om dit punt te bereiken. Als je succes afmeet aan je eigen vooruitgang, wordt je beloond met meer zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen is wel de drijvende kracht om nog meer moeilijkheden en beperkingen in jezelf te overwinnen om verder te stijgen op je eigen ladder van succes.

Vroeger was er een reclamespot over melk met als slogan “melk de witte motor”. De boodschap die hieruit spreekt is: voed jezelf van binnen en niet van buiten. Zelfwaardering is de “witte motor” als het gaat om echt succesvol worden. Zodra je jezelf bevrijdt van het krijgen van waardering van de ander en je jezelf voedt met zelfwaardering komen ongekende mogelijkheden als vanzelf binnen je bereik waarnaar je zo hebt verlangd. En iedere kans komt altijd op het juiste moment, omdat je deze kans met zelfvertrouwen tegemoet treedt. Voor onzekerheid over jezelf of wat een ander ervan vindt, is geen plaats meer. Tegelijkertijd ben je niet langer meer je eigen slavendrijver van wie het werk nooit klaar is en het altijd beter, mooier en perfecter moet.

In mijn volgende blog zal ik bespreken welk ander mechanisme in relaties ervoor zorgt dat je een emotionele slaaf van jezelf wordt.